Hoe begin je met de Silhouette Cameo ♥ uitleg 2

zondag 3 januari 2016

Wat een toffe reacties kreeg ik op mijn vorige blog. Dat motiveert zeker om hiermee verder te gaan. Ik lees vaak dat mensen zich afvragen of het moeilijk is om met de Silhouette Cameo te werken of het moeilijk vinden om ermee te beginnen. Ik kocht vorig jaar de Silhouette Cameo 2 en ben van mening dat iedereen ermee kan werken. Daarom geef ik in dit artikel wat meer informatie over deze machine, geef ik je handige websites en help ik je op weg om je eerste afbeelding uit te snijden. Dus twijfel je nog om er een aan te schaffen, of heb je zelf de Cameo en kun je nog wat hulp gebruiken, lees dan snel verder.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en als je vragen hebt, stel ze gerust. Misschien kan ik je helpen.
Je kunt een bericht onder deze post achter laten of via het contactformulier.





De Silhouette is een snijplotter en ontworpen voor de creatieve hobbist. Er zijn verschillende soorten machines van Silhouette. Ik heb zelf de Silhouette Cameo 2. Inmiddels is deze niet meer in de winkel te verkrijgen en kun je de nieuwste Cameo 3 kopen. Ik laat je hier de Curio en Cameo zien.

Silhouette Curio.

Ik zie vaak de vraag: kun je beter een Curio of een Cameo kopen? 

Daar kan ik geen antwoord op geven. Het ligt er helemaal aan wat je er mee wilt doen. De Cameo kan een breder en langer oppervlakte snijden en de Curio kan bijvoorbeeld weer graveren, embossen en etsen wat de Cameo weer niet kan. 

Stel jezelf dus eerst de vraag, waar wil je hem voor gaan gebruiken. 



Klik op de afbeelding voor meer informatie over de Curio en ik heb op You Tube nog een Nederlands filmpje gevonden waar de Curio gebruikt wordt voor het graveren. 

 
Vanaf minuut 8 zie je de Curio aan het werk. 



Silhouette Cameo.

Het voordeel van de Cameo is dat je 30,5 cm breed kunt snijden en zonder mat tot wel 3 meter lang. Dat is vooral handig als je met (grote stukken) vinyl werkt. Verder is de Cameo 3 een beetje een combi van de Cameo 2 en de Curio. 

Klik op de afbeelding voor meer info. 



Filmpje waar de Cameo 3 wordt uitgepakt. 

Social Media.

Ik ben lid van een aantal Facebookgroepen waar ik mijn ideeën vandaan haal en mijn ideeën en creaties deel. In die groepen worden ook bestanden gedeeld. Heel erg handig! Natuurlijk worden er ook veel dingen gevraagd en er is altijd wel iemand die je kan helpen. Het is handig om daar lid van te worden.  Het nadeel vind ik, dat ik constant leuke dingen voorbij zie komen en ik die eigenlijk ook meteen wil maken. Dat is ook meteen de valkuil van de beginneling. Die wil eigenlijk meteen met dat ene mooie project beginnen, zonder de Cameo goed te kennen. Een marathon loop je ook niet in één keer, daar moet je voor trainen. Met de Cameo is het net zo, ga eerst oefenen met simpele bestanden.

Tip.
Inmiddels volg ik deze groepen alleen nog zonder dat er wat op mijn tijdlijn verschijnt. Natuurlijk wil ik nog wel zien wat er allemaal voor leuks voorbijkomt, maar niet meer de hele dag door. Dat zorgt voor te veel ideeën in mijn hoofd en dus onrust. Als ik zin en tijd heb, ga ik de groepen langs, kijk ik wat er voor leuks te vinden is, probeer ik antwoord te geven op vragen en deel ik soms mijn creaties of bestanden. Mij geeft het in ieder geval veel meer rust.

Ook op Instagram volg ik inmiddels een aantal mensen die leuke foto's posten van zelfgemaakte dingen en krijg ik zelf ook regelmatig vragen van mensen die mij volgen en de Cameo willen aanschaffen of net hebben. Op instagram post ik ook regelmatig foto's van mijn creaties onder de #cameocosybycindy

Facebookgroepen.

Er zijn enorm veel groepen waar je lid van kunt worden. In het begin was ik overal lid van omdat ik bang was dat ik wat zou missen. Dan merk je zelf wel waar je het meest actief bent en welke je het prettigst vindt. Zelf vind ik de groep: Silhouette Cameo Bestanden & Creaties | Bij de Plotterie  een fijne groep. Dat is de enige groep waar ik nog meldingen van ontvang en die ik actiever volg. 
De andere groepen volg ik, zoals ik al vertelde, wat meer op de achtergrond. Inmiddels zit ik samen met Ilse, de eigenaresse van de Plotterie en Sandra in het beheer van deze Facebookgroep, erg leuk! 


Er zijn nog heel veel andere groepen te vinden, tik maar eens Silhouette Cameo in of patronen delen Silhouette en er komen heel veel groepen naar voren.

Begin simpel.

Bij de machine krijg je een cd met software geleverd maar je kunt het programma (Silhouette Studio) ook downloaden. Ik zie vaak de vraag voorbij komen of het programma niet te moeilijk is om mee te werken. Ook zonder de machine kun je Silhouette Studio al downloaden en kun je alvast kijken hoe het werkt.

In de Nederlandse handleiding van Creabest kun je op blz. 14 zien wat alle symbolen betekenen en wat je daar mee kunt doen. Er is ook een YouTube video waar het een en ander uitgelegd wordt.

Ik heb de Cameo sinds februari en ben toen ook opzoek gegaan naar informatie, ervaringen en tips. 
Uiteindelijk heb ik een onlineworkshop gevolgd en ben ik wat dingen uit gaan proberen wat gepaard ging met een hoop gestuntel. Wil je lezen hoe mijn eerste ervaring met de Cameo was? Klik dan *hier*.

Ik begon eigenlijk al met een te moeilijke afbeelding. Kies niet de leukste maar een simpele. In de bibliotheek vind je bijvoorbeeld een bot, een maan en een muzieknoot. Dat zijn goede afbeelding om mee te beginnen.


Vergeet niet dat iedereen zo begonnen is! Laat je niet afleiden door alle mooie creaties die je tegenkomt. Straks kan jij dat ook maar leer eerst de machine goed kennen.
Als je de afbeelding geopend hebt kun je bepalen hoe groot hij moet worden, door hem te vergroten of te verkleinen. De Silhouette is ontworpen om materialen als vinyl, papier en cardstock te snijden. Ik raad aan om het eerst eens met goedkoop of restpapier te proberen. Dan maakt het niets uit als het mislukt. Natuurlijk mag je ook meteen flexfolie of vinyl proberen, dat is aan jou.

Het mesje en de stand.

Bij de Cameo zit een verstelbaar mesje. Dit mesje is in te stellen op 10 verschillende standen. Stand 1 is voor dun print papier en stand 10 voor dik karton van max. 1 mm. Probeer eerst de standaard standen die het programma bij jou aangeeft. 
Klik op het symbool rechtsboven: stuur naar silhouette en klik dan op: pas snij-instellingen aan
Daar kun je het materiaal instellen wat je wilt gaan snijden. 

Kies voor cardstock/karton of Printpapier (medium), dat ligt natuurlijk aan het soort papier dat je gebruikt. Gebruik de standaardinstelling die het programma aangeeft. Deze instellingen zijn niet per definitie de juiste omdat je instellingen onder andere afhankelijk zijn van het merk materiaal dat je gebruikt en de scherpte van het mesje. Je kan dus uitgaan van de instellingen die de software aangeeft. (Het kan zijn dat je op deze afbeelding iets anders ziet dan bij jou omdat ik het misschien veranderd heb vanwege ander papier)



Filmpje over snij instellingen

Instellen van het mesje.
Stel je mesje in op de stand die aangegeven wordt. Het instellen van het mesje doe je door het grijze rondje voorin de machine of het grijze rondje dat je bij de machine gekregen hebt. Het mesje past hier op één manier in. Op het grijze rondje staat een pijltje en draai het mesje tot de pijl bij de juiste stand uitkomt.

Bij de Cameo 3 werk je met automatische mesjes en moet je bij de snijinstellingen autmatic blade aanklikken en dan stelt het mesje zichzelf in de positie die jij gekozen hebt.

De snijmat.

Haal het bescherm vel van de mat. In het begin plakt de snijmat erg sterk. Hierdoor krijg je bijna je papier er niet vanaf. Dat overkwam mij ook. Het helpt om eerst even een theedoek op de mat te leggen en deze weer eraf te halen en dit nog een keer te herhalen. Daarna leg je het papier om de mat en druk je op laad snijmat.

Meer over de snijmat vind je op bladzijde 12 van de handleiding van Creabest. 

Het snijden van de afbeelding.

Je kunt eerst een testsnede maken om te kijken of je materiaal goed uitgesneden wordt. Is die goed gelukt, dan kun je jouw afbeelding(en) laten snijden door op stuur naar silhouette te klikken en verspil je geen materiaal. Klik dan op testsnede

Heeft de machine je afbeelding goed uitgesneden? Noteer dan voor jezelf de stand van het mesje en het soort papier. Heb je het idee dat hij te diep heeft gesneden? Probeer het dan nog een keer met dezelfde afbeelding en het mesje op een stand lager of stel de dikte bij naar onder. Het kan ook zijn dat je mesje niet voldoende door het materiaal heen gegaan is. Begin dan met het omhoog zetten van de dikte. Hierdoor wordt wat meer druk gegeven door het mesje en gaat deze iets dieper door het materiaal heen. Lukt het dan nog niet? Stel dit dan nog een keer bij tot het gewenste resultaat behaald is. Je kunt ook de stand van het mesje verhogen. 


Als je door hebt hoe het werkt (afbeelding selecteren, snijinstellingen kiezen, snijden) kun je ook experimenteren met andere materialen. En raak niet in paniek als er iets niet lukt, bij mij gebeurt dat ook nog steeds. Kom je ergens niet uit, stel je vraag in een Facebookgroep, er is altijd wel iemand die je (meteen) verder op weg helpt. 

Handige links op een rijtje. 

  • De komende tijd zal er regelmatig een nieuw artikel online komen, waarin ik tips en uitleg zal geven. Mocht je nog suggesties of vragen hebben, laat het mij gerust weten. 
  • Op de website silhouettecameo.nl kun je bij de meest gestelde vragen nog meer lezen over de   mogelijkheden.
  • Zoals eerder genoemd is de handleiding van Creabest ook een goede hulp. Zij hebben ook een eigen YouTube kanaal waar veel filmpjes opstaan.
  • Video YouTube: hoe begin je met Silhouette Studio.
  • Video YouTube: make your first cut.
♥ veel liefs en creatieve groetjes ♥












9 opmerkingen :

  1. Tof!! Gisteren kocht ik zelf een cameo, dus dit is wel leuk om lezen!! Ik ga zeker nog wat verder kijken op je blog! nog veel knutselplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb er ook net eentje gekregen, de curio.
    Werkt het zelfde, alleen een kleinere snijmat. Moet nog veel leren.
    Bedankt voor je uitleg.

    Mieke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    Leuk om te lezen wat je allemaal kunt doen. Ik heb mijn silhouette ook dit jaar gekocht en kom er nog weinig aan toe. Heb jij een online workshop gevolgd? En zo ja, welke?
    Groetjes Leonie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leonie,
      ik heb de online workshop bij Creabest gevolgd. Dat was handig om mee te beginnen zonder dat je heel Youtube af moet speuren, daarom heb ik dit artikel ook geschreven. Daarmee moet je ook al een heel eind komen.

      Verwijderen
  4. Super dat je zo actief bent....ben nog aan het twijfelen, maar die is nu bijna weg!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik probeer de nederlandse handleiding te downloaden alleen hij geeft aan dat hij deze niet meer kan vinden.. heb je deze toevallig nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weet iemand waar zo een machine kan kopen en de prijs aub.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb voor mijn verjaardag een Silhouette Cameo 3 gekregen en ben al veel wijzer geworden door je blog. Mijn bestelling flex, flock en vinyl is nu met een gerust hart kunnen gebeuren! Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Made With Love By The Dutch Lady Designs